Přeskočit na obsah
Sporty

Jak vidí paddleboarding fyzioterapeut David Lisický?

Paddleboarding 10/5/2021 3 minuty čtení

Že stand up paddleboarding skrývá mnoho benefitů, už někteří z vás možná tuší. Ale věděli jste, že dokáže zlepšit vaši motoriku a koordinaci? Vyzpovídali jsme pro vás fyzioterapeuta Davida Lisického, který vám prozradí, že je paddleboarding velice pestrý sport s mnoha zdravotními benefity.


O paddleboardingu s Mgr. Davidem Lisickým

Mgr. David Lisický je absolvent Fakulty tělesné kultury UPOL a vedoucí fyzioterapeut společnosti FYZIOLINE.

Působí také jako fyzioterapeut reprezentačního družstva ve sjezdu na divoké vodě a extraligového volejbalového týmu VK Agel Prostějov. Ve své praxi se zaměřuje zejména na terapii pacientů v kojeneckém a dětském věku.


Máte s paddleboardingem osobní zkušenost? 

S paddleboardingem mám velmi blízkou osobní zkušenost. Přes léto provozujeme půjčovnu paddleboardů na Plumlovské přehradě takže se na něm občas svezu. Jinak se už 23 let věnuji kanoistice – sjezdu na divoké vodě a raftingu, po většinu času na reprezentační úrovni, takže ve volném čase jdu místo pádlování raději na kolo. Pokud jdu na vodu, tak jedině v kanoi.

Čím je paddleboarding výjimečný?

Stand up paddleboarding je jednou z ojedinělých sportovních outdoorových aktivit, které v sobě slučují téměř všechny komponenty pohybu. Těmi jsou rovnováha, síla, vytrvalost, koordinace, ohebnost a trupová stabilita. A to vše, dá se říci, současně.

Jaké jsou benefity balančního cvičení, jako je paddleboarding?

Velmi významný je rozvoj balančních reakcí a stability, kdy člověk stojící na paddleboardu po celou dobu aktivity udržuje rovnováhu na poměrně vratkém prkně za neustále se měnících podmínek vodního terénu (vlny, vítr). Při tom se aktivují téměř všechny svaly lidského těla, zejména pak na končetinách a trupu. To je velmi vhodné jako kompenzační aktivita pro všechny sporty založené na pohybu dolních končetin (tenis, atletika, hokej, cyklistika) i jako rehabilitační metoda po úrazech dolních končetin. Velkým přínosem je rozvoj motoriky zejména u dětí.

Při pádlování na paddleboardu pracuje svalstvo břicha a zad, které je spojujícím článkem mezi horními a dolními končetinami. Právě nedostatečná funkce těchto svalů hraje významnou roli v bolesti zad u populace produktivního věku.

Jaké svaly při něm pracují?

Při pádlování na paddleboardu pracuje svalstvo břicha a zad, které je spojujícím článkem mezi horními a dolními končetinami. Právě nedostatečná funkce těchto svalů hraje významnou roli v bolesti zad u populace produktivního věku. Dále samozřejmě svaly horních i dolních končetin

S jakými problémy se u klientů nejčastěji potýkáte?

Ve své praxi se zaměřuji zejména na terapii pacientů v kojeneckém a dětském věku, takže odpověď na tuto otázku by byla asi zkreslená. Obecně by se ale dalo říci, že jsou to bolesti zad, poúrazové stavy, úponové bolesti, ortopedická a neurologická onemocnění.

Jsou problémy způsobeny špatným životním stylem?

Některé ano, některé nikoli. Významnou roli hraje kvalita řízení motoriky tzn. jak ekonomicky vaše tělo pracuje, jak efektivní je v reakci na zátěžové situace a jaké povědomí máte o svém tělovém schématu. To jsou všechno funkce mozku. 

Vidíte rozdíl mezi ženami a muži, co se týče problémů, které v rámci praxe řešíte?

Ženské tělo má geneticky a hormonálně danou větší laxicitu vaziva (kloubní pohyblivost). S tím se může pojit větší výskyt poranění měkkých tkání při úrazech nebo větší náchylnost k přetížení při dlouhodobé statické zátěži. Větší rozdíly vidím v přístupu k řešení zdravotních problémů. To je ale individuální, bez vazby na pohlaví.

Vzpomenete si na nějaký těžší případ, který vás chytnul za srdce?

Při práci s nemocnými je pro zachování vlastního psychického zdraví důležité zachovat si profesionální odstup v rovnováze s empatií. Jinak by se z toho člověk zbláznil. Samozřejmě nejtěžší je to u dětí s vrozenými, genetickými nebo autoimunitními syndromy. Zvláště, když mám dvě malé děti doma.

Vidíte rozdíl mezi ženami a muži, co se týče techniky paddleboardingu?

Rozdíly v technice nevidím v tom, zda se jedná o ženu či muže, ale spíše v celkovém fyzickém fondu (pokud bychom se bavili o závodním paddleboardingu), motorické vybavenosti a vyježděnosti sportovce.

Je tělo ženy/muže nějakým způsobem lépe uzpůsobeno paddleboardingu/balančnímu cvičení?

Ani balanční cvičení ani rekreační stand up paddleboarding nevyžaduje zvýšený rozsah kloubní pohyblivosti ani nadměrnou fyzickou sílu, takže nikdo není ve výhodě.

Proč byste doporučil paddleboarding svým klientům?

Jedná se o komplexní pohyb v přírodě rozvíjející motorické dovednosti. Také jakožto cyklická aktivita vytrvalostního charakteru má příznivý vliv na kardiovaskulární systém a působí jako prevence kardiovaskulárních onemocnění, obezity a diabetu II. stupně.  Ačkoli je prováděn ve vzpřímené pozici – stoji, řadí se tento sport k tzv. „low impact“ aktivitě. To jsou sportovní aktivity, u nichž není neúměrně zatěžován kloubně-vazivový aparát, nedochází k nárazům a přetěžování nosných kloubů, svalů a šlach. Tímto je to vhodná aktivita i pro lidi s nadváhou nebo artrózou kloubů dolních končetin. 

Tereza Ž

“ Věnuji se literatuře, žurnalistice a kreativnímu psaní. Dříve jsem několik let závodně dělala dance aerobik a věnovala se pole dance – dnes miluji především jógu a zamilovala jsem si také paddleboarding!”

Tereza Ž

Další články

shop

Mrkněte na náš e-shop

Kategorie co právě letí: