Přeskočit na obsah
Sporty

Jóga na paddleboardu – rozhovor s Nelou Perglovou

Paddleboarding 7/6/2021 5 minut čtení
Mgr. Nela Anna Perglová

Magistra Nela Anna Perglová (Diwali jóga) vystudovala ošetřovatelství se specializací na klinické obory a psychologii a je certifikovanou lektorkou jógy II. stupně. Studuje jógovou terapii, pravidelně navštěvuje kurzy a workshopy zaměřené na funkční pohybový aparát a zajímá se o přístupy založené na rozvoji všímavosti, sebezkoumání pohybových vzorců a také si naprosto zamilovala jógu na paddleboardech.

Co všechno máte za sebou? jak jste se dostala až k paddle józe?

Jóga mě provází životem mnoho let. Prošla jsem mnoha jógovými styly z počátku těmi silovějšími druhy jógy, jako je Aštanga jóga a Vinjása jóga. V té době pro mě byla jóga spíše jen cvičením. Ze zvídavosti jsem ale chtěla vyzkoušet vše, abych měla možnost srovnání nejen pro sebe, ale i pro své klienty.

Díky úrazu kolene před 7 lety jsem začala jógu a pohyb vnímat jinou perspektivou. Začala jsem pohyb i jógu studovat více do hloubky a navštěvovala jsem workshopy, semináře, jógové kurzy a výcviky, v čemž pokračuji do dnes, protože každý den mi lidské tělo i duše ukazují, jak jsou individuální, neuvěřitelné a překvapující, a jak je neustále co objevovat, zkoumat, rozvíjet… Měla jsem to štěstí, že jsem na své cestě jógy potkala skvělé a laskavé učitele, např. celý lektorský tým výcviku Jóga jako vědomá cesta, kteří můj pohled na vnímání jógy a pohybu ukotvili tam, kde se v současné době nachází.

Lekce, na kterých se můžeme setkat, se tak staly spíše takovým živým organismem čerpajícím z fyzioterapie, jógové terapie, Feldenkraisovy metody, DNS, Spiraldynamik, Vinjása jógy, technik všímavosti a z rozvoje pohybových dovedností.  K paddleboardu samotnému mě přivedla před 4 lety Katarína Mikulandová a byla to láska na první našlápnutí, která už je zřejmě na celý život.

Co si pod pojmem jóga na paddleboardu představit? Je to klasická jóga?

Jóga na paddleboardu vychází z tradičních druhů jógy, ale je obohacena o větší rozvoj rovnováhy, stability, všímavosti a síly jedinečným prvkem nestabilním prknem. Výbuchy smíchu, ale i neuvěřitelná koncentrace. Spojení člověka se sebou samým. Je zde větší hravost a hledání rovnováhy v pozicích, což je velká výhoda pro tělo, které reaguje na změny stability. Je zde větší prostor k rozvoji všímavosti ke svému tělu a hranicím, jinak následuje setkání s vodou. Při tomto druhu cvičení není prostor na vnímání myšlenek, které nás někdy při praxi jógy odvádějí z přítomného okamžiku. Pouze TADY A TEĎ… Koncentrace na dech, pozici a vás samotné, to je paddleboard jóga. Jako bonus procvičíte a podpoříte hluboký stabilizační systém. Na paddleboardu rychle zjistíte, zda danou pozici cvičíte správně (správným nastavením a zapojením svalových skupin). A výhodou je, že zde můžete spadnout jen do měkkého. No není to báječné?

Jak jóga na paddleboardu vznikla?

Vznik paddleboard jógy je zahalen tajemstvím, není vůbec jasné kdy, kde a koho poprvé napadlo se na paddleboardu pokusit cvičit jógu. Samo balancování a pádlování ve stoje na vodě už je z určitého pohledu jógovou praxí, protože vyžaduje plné soustředění, práci s rovnováhou, dechem a středem těla. Protože jóga není jen to, co se odehrává na jógové podložce, ale hlavně to, co se děje mimo ni jak trávíme svůj čas, s kým ho trávíme, jak odpočíváme, jak se pohybujeme, jak reagujeme v určitých situacích…

Jaká je náročnost paddleboard jógy? Pro koho je vhodná?

Jóga na vodě je vhodná naprosto pro každého. Našim nejmladším účastnicím bylo 6 let a nejstarším 70 let. Všechny cviky se dají přizpůsobit potřebám a preferencím klienta či skupiny. Náročnost je závislá na více faktorech: 1. kde cvičím (klidná vodní plocha, řeka, moře), 2. jaký mám plovák, 3. jaké cviky volím. Z toho lze vyčíst, že je opravdu vhodná jak pro úplné začátečníky, tak pro pokročilé, a každý si najde to své. Je skvělá i jako kompenzační cvičení sportům s jednostrannou zátěží nebo po úrazech a onemocněních pohybového aparátu.

Jaké jógové pozice jsou vhodné pro začátečníka?

Je vhodné volit více pozice v opoře, tedy v sedě, s oporou o 3–4 končetiny, na čtyřech pro trénování stability a posílení HSSP (kočka, pes, různé variace), a až když se cítíte jistí, posouvat se na stojné a více balanční pozice. Na paddleboardu to jde rychle a skoro samo.

Jak lekce jógy na paddleboardu probíhá?

Úvodem je rozpádlování a zahřátí svalových skupin, poté se většinou upevníme k doku a začíná samotná lekce jógy – přes spojení s dechem a rozcvičení v sedě, do pozic na čtyřech a dle skupiny stojných a balančních pozic. Na závěr lekce přecházíme k protažení a relaxaci. Pokud si skupina nebo klient přeje, probíhá během lekce i nácvik náročnějších balančních pozic.

Jaké jsou výhody jógy na vodě? Jaké svaly při ní pracují?

Jóga na paddleboardu má tu výhodu, že rozvíjí současně velkou škálu složek pohybu, jako je rovnováha, koordinace, síla, vytrvalost, flexibilita, mobilita i trupová stabilizace. Zapojuje hluboký stabilizační systém a tím podporujeme a pracujeme nejen se středem těla, ale i pánevním dnem a bránicí, a v neposlední řadě využíváme i souhru dalších kleneb těla. Ve stojných pozicích skvěle zapojujeme chodidlo, stabilizaci dolních končetin a trupu.

Dokáže se člověk uklidnit i přes to, že je na vodě?

Z mého pohledu se dokáže uklidnit právě díky vodě. Tím, že pracujeme na stabilitě (té fyzické), není čas nechat plynout myšlenky jiným směrem, protože pak prostě většinou ztratíte rovnováhu a spadnete do vody. Tato plná koncentrace nás dovede ke stabilitě mysli.

Jaký paddleboard je na jógu vhodný?

Na cvičení jsou vhodnější širší, stabilnější plováky. Na trhu už je více plováků přímo upravených na cvičení, mají výhodu v tom, že úchyty jsou po stranách, pádlo se dá upoutat na bok či konec boardu, jsou stabilnější, máte plný prostor na cvičení apod. Ale využijete je i pro rodinu s dětmi! Mám vyzkoušeno několik značek cvičebních plováků, doporučuji např. OXBOW či NSP, ale z cenově dostupnějších a designově povedených plováků se na trh dostává Aqua Marina DHYANA v novém vylepšeném provedení.

Jaké je nejlepší oblečení na paddle-jógu?

Nejdůležitější pravidlo, které je obecně platné i pro klasickou jógu: nejvhodnější oblečení je takové, v kterém se cítíte pohodlně a je funkční na aktuální počasí. Od sportovních plavek po legíny či neopren (u neoprenu je vhodné vybírat měkčí a lehčí materiály přímo na cvičení). Pokud se v oblečení nebudu cítit pohodlně a bude mě třeba někde tlačit, nebo mi bude naopak padat, lekci si naplno neužiju.

Probíhají v Praze i skupinové lekce?

Ano, pravidelně se scházíme na koupališti Džbán.

Co udělat pro to, aby člověk neodplul pryč?

Cvičíme s jógovými doky, kde jsou plováky upevněny karabinami. Ale některé skupiny vyžadují právě tu volnost bez propojení. Obě varianty mají svá pozitiva.

Pořádáte i jógové zájezdy do zahraničí… Má paddle-jóga na moři jinou atmosféru?

Ano, plováky vozíme všude, kam se dá. Pořádáme cesty s jógou a paddleboardy na Sicílii, Mauricius, Chorvatsko, UAE. Pokud to situace ve světě dovolí, chystáme další destinace. Pro mě osobně má moře rozmanitější atmosféru. Klienti si většinou chválí, že vidí, kde plavou a kam padají a zkouší více pozic právě proto, že jim nevadí do vody spadnout. Na moři je to pokaždé jiné, jsou tu silnější proměnné než na jezeru či rybníku, vlny jsou větší, vítr silnější, příliv/odliv, máte se vždy na co těšit, pracujete více s rovnováhou. Ale i české vodní plochy mají své kouzlo a rádi je navštěvujeme.

Cítíte při tomto druhu jógy větší propojení živlů?

Se sílou vody je to magické propojení. Když nastoupíte na plovák, vnímáte jen sebe, svůj dech, klid a respekt k vodní hladině, úplně jinak vám plyne čas i prostor. A to je kouzelné.


Tereza Ž

“ Věnuji se literatuře, žurnalistice a kreativnímu psaní. Dříve jsem několik let závodně dělala dance aerobik a věnovala se pole dance – dnes miluji především jógu a zamilovala jsem si také paddleboarding!”

Tereza Ž

Další články

shop

Mrkněte na náš e-shop

Kategorie co právě letí: