Přeskočit na obsah
Sporty

S Markétou Cemper o stravě a paddleboardingu

Nezařazené 18/5/2021 4 minuty čtení

Stejně jako při jakémkoliv sportu je důležité přemýšlet nad svými stravovacími návyky i u výkonnostního paddleboardingu. Často také všichni zapomínáme, jak důležitý je pitný režim. Mnoho lidí překvapí, kolik vody by měli přes den vypít, aby bylo tělo dostatečně hydratováno. A při sportu to platí dvojnásob. O stravování a pitném režimu nám řekne víc výživová poradkyně Markéta Cemper, která se výživovému poradenství věnuje téměř 10 let. O zdravou výživu se zajímá od malička díky své mamince a ve své praxi doporučuje nehladovět, ale ke štíhlé postavě se projíst.

Výživová poradkyně Markéta Cemper

Kdybyste měla zmínit jedno pravidlo, které vám přijde při sportu a stravování nejdůležitější, které by to bylo?

Důležitých pravidel je více. Jedno mohu doporučit opravdu všem. „Pečujme o sebe“. Dobrá fyzická i psychická kondice je základ spokojeného žití. Dopřejme si kvalitní, dobře složenou stravu s dostatečným pitným režimem a dbejme na kvalitní spánek. 

Na co aktivní lidé často zapomínají a v čem často chybují?

Amatérští sportovci ve většině případů pracují a sportu se věnují ve svém volném čase. To s sebou nese nedostatek času na regeneraci a kompenzaci fyzické zátěže. Je dobré si uvědomit, že k paddleboardingu patří i rehabilitace, protahování a uvolňování. Dostatek spánku a správná skladba jídelníčku je také velmi podstatnou součástí regenerace. Neméně důležitá je i mentální příprava. V tom všem nám pomůže dobře nastavený tréninkový plán.

Jaká je správná časová posloupnost stravování u sportovců?

Před sportem bychom měli jíst nejpozději 0,5–1,5 hodiny. Jídlo by mělo obsahovat vhodné sacharidy a snadno stravitelné bílkoviny, abyste měli na trénink dostatek energie. Během tréninku dostatečně pijte, ale nejezte. Po skončení tréninku si přibližně do jedné hodiny dejte jídlo s dostatečným množstvím bílkovin a menším množstvím sacharidů pro doplnění vydané energie a také pro regeneraci svalů.

Co se stane, když po sportovní aktivitě tělo nedostane potřebné živiny?

Výživa po tréninku je důležitá součást stravovacího plánu většiny sportovců a u sportovního paddleboardingu to platí také. Pokud tělo nedostane potřebné živiny, vezme si je např. ze svalů a kostí. Tím nedojde k potřebné regeneraci, růstu a podpoře výkonnosti. Budete například náchylnější ke zraněním.

Jaké je ideální jídlo po sportovní aktivitě? Na co si dát pozor?

Pokud je vaším cílem nabrat svalovou hmotu, do jedné hodiny po tréninku dodejte do těla bílkoviny a vhodné sacharidy. Například proteinový nápoj s kouskem ovoce. Následně do 2 hodin snězte plnohodnotné jídlo – plátek masa se zeleninou a trochou brambor. V případě potřeby snížení váhy jezte první jídlo po tréninku za 1–1,5 hodiny po skončení fyzické aktivity. Nejlepší variantou jsou bílkoviny s trochou sacharidů. Například vaječná omeleta se zeleninou a menším plátkem žitného chleba. Nebo zeleninový salát s tuňákem a vajíčkem.

Představte si, že jedete s rodinou na paddleboardový výlet. Jaké jídlo si s sebou vezmete?

Vhodná a praktická svačinka na paddleboardový výlet je proteinová tyčinka, ovoce, nakrájená zelenina, knäckebrot se sýrem plus například jogurtový nápoj.

Při výletech do přírody, jako je například kempování, často dochází ke špatnému stravovaní v podobě polévek z pytlíku a instantních těstovin. Máte nějaká vhodná doporučení, jak se dobře stravovat i ve ztížených podmínkách?

V dnešní době se dají koupit kvalitní trvanlivé potraviny. Nespokojte se s levnými náhražkami jídel. Věnujte čas přípravě a budete jíst kvalitní a dobré jídlo i při kempování. Sardinky, tuňáka, luštěniny, obilné kaše, apod. koupíte v každém supermarketu.

Na co se při paddleboardingu ve stravování musíme zaměřit ?

Paddleboarding je silově vytrvalostní sport. Zaměřte se tedy ve svém jídelníčku na dostatečný příjem kvalitních bílkovin, zdravých tuků a vhodných sacharidů. 

Kolik by měl dospělý člověk během dne vypít vody? A liší se to při sportovní aktivitě?

Dospělý člověk by měl denně vypít 0,3–0,4 l na 10 kg váhy (nepočítá se káva a černý čaj). Pokud je teplo nebo sportujeme, pitný režim bychom měli dostatečně navýšit.

Jak je to s pitným režimem u dětí?

Množství tekutin u dětí závisí na jejich věku a hmotnosti. Nejlepší tekutinou je pro děti voda, případně neslazené ovocné čaje. Neučme děti pít sladké nápoje. Obsahují prázdné kalorie a umělá barviva. Do pitného režimu započítáváme tekutiny i z jídla (například polévky a ovoce).

Máte nějaké tipy a vychytávky na dodržování pitného režimu?

Důležité je pít průběžně. Náš organismus tak vodu zužitkuje mnohem lépe než při vypití velkého množství najednou. 2/3 tekutin bychom měli vypít v první polovině dne. 

Pokud chcete ráno nastartovat metabolismus a pomoci si s očistou trávicího traktu, vypijte ráno nalačno sklenici vlažné vody s citronem. Pro dobrou hydrataci organismu bych doporučila jeden tip – za každou vypitou kávu si dejte sklenici vody pro kompenzaci odvodnění.

Kam si pití a jídlo na paddleboardu dát? Máte zkušenost s nějakým voděodolným batohem?

Při paddleboardingu používám voděodolný vak, který si jednoduše připevním na prkno. Při několikahodinové jízdě v něm mám svačinku, náhradní pití a mobil. Vak koupíte v prodejně s paddleboardy.

Co vás při vaší dlouholeté praxi ve výživě nejvíce překvapilo?

Překvapuje mě, jak někteří lidé z různých důvodů neřeší své zdravotní problémy a obtíže, a kam až je následně nechají zajít. 

Co myslíte tím, že ke „štíhlé postavě se musíme projíst“?

Někteří lidé, často hlavně ženy, se snaží udržet štíhlou postavu hladověním. Následně je trápí nedostatek živin, velká únava, psychická nevyrovnanost, nespokojenost, apod. Organismus je ve stresu a strachu, že mu budou chybět živiny a energie. Snaží se tedy přijatou energii využít, ale také uložit na horší časy. Tím přibíráme na tuku. Ukažte svému tělu vyrovnaným a správně složeným jídelníčkem, že může přestat ukládat energii do tuku a ono vám hubnout dovolí.

Tereza Ž

“ Věnuji se literatuře, žurnalistice a kreativnímu psaní. Dříve jsem několik let závodně dělala dance aerobik a věnovala se pole dance – dnes miluji především jógu a zamilovala jsem si také paddleboarding!”

Tereza Ž

Další články

shop

Mrkněte na náš e-shop

Kategorie co právě letí: